Informacje o zajęciach
25 stycznia 2018

 

Zapraszamy do udziału w specjalnych lekcjach regionalizmu na żywo, w których dowiecie się jak dawniej wyglądały śląskie rodziny, ich domy i gospodarstwa, jak pracowano, bawiono się, i jak obchodzono święta na Górnym Śląsku. To wszystko zawarte jest w programie edukacyjnym przeznaczonym dla uczniów żorskich szkół podstawowych pod tytułem „Jestem spadkobiercą i twórcą dziedzictwa kulturowego” – numer dopuszczenia – DKOS-4014-43/02.

 

Uczestnicy poprzez czynny udział w zajęciach poznają najważniejsze zwyczaje charakterystyczne dla naszego regionu oraz zdobywają wiedzę z zakresu historii, tradycji i obrzędowości Górnego Śląska. Lekcje regionalizmu na żywo opracowane są dla dzieci przedszkolnych i uczniów szkół podstawowych i prowadzone są przez profesjonalistów w rodzinnej atmosferze, z dużą dawką humoru, przy muzyce, tańcu i śpiewie.

 

Uwaga!
Terminy poszczególnych tematów podane są orientacyjnie i nie zawsze szczegółowo pokrywają się z miesiącami.

Jeśli chcą Państwo ustalić termin i szczegóły zajęć prosimy o kontakt:

CENTRUM EDUKACJI REGIONALNEJ
świetlica Miejskiego Ośrodka Kultury
44-240 Żory-Osiny, ul. Szkolna 55

Od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.00 do 15.00,
pod numerem telefonu 32 43 41 193

e-mail: centrumedukacjiregionalnej@gmail.com

lub

CENTRUM EDUKACJI REGIONALNEJ
Jadwiga Tabor
Od poniedziałku do piątku w godzinach od 16.00 do 18.00,
pod numerem telefonu 607 036 779
e-mail: jadwiga_tabor@op.pl

 

 

INFORMACJE OGÓLNE – WARUNKI UCZESTNICTWA W LEKCJACH:

1. Zapisy przyjmowane są:

  • Od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.00 do 15.00,
    pod numerem telefonu 32 43 41 193.
  • Od poniedziałku do piątku w godzinach od 16.00 do 18.00,
    pod numerem telefonu 607 036 779.

2. Liczebność grup – max. ok. 50 dzieci.

3. Uczestnicy zabierają ze sobą obuwie zmienne.

4. Na miesiąc przed planowanymi zajęciami, opiekun grupy telefonicznie potwierdza udział dzieci w zajęciach.

5. Wszyscy uczestnicy otrzymują czasopismo – Bajtel, będące podsumowaniem realizowanego tematu.

6. Koszt uczestnictwa 

  • lekcje regionalizmu na żywo  9 zł od dziecka
  • warsztaty artystyczne 6 zł od dziecka

 

TEMATYKA LEKCJI REGIONALIZMU NA ŻYWO REALIZOWANA W CYKLU ROCZNYM

 

STYCZEŃ/LUTY
W KARNAWALE CZAS NA BALE
Wesoła zabawa z nauką tradycyjnych tańców śląskich oraz tańców współczesnych. Śpiewanie piosenek i przyśpiewek ludowych. Zdobyta wiedza o tym jak się dawniej bawiono jest podsumowana poprzez rozwiązywanie quizów, rebusów, krzyżówek. Miłym akcentem na koniec lekcji jest praca plastyczna, którą uczestnicy zabierają ze sobą do domu.

 

LUTY/MARZEC
W JAŚKU PIÓRA – SZKUBACZKI
Przedstawienie różnych sposobów wykorzystania ptasich piór. Czy wszystkie ptaki mają pióra przydatne w gospodarstwie? Pióra jakiego ptaka są najlepsze? Na uczestników czeka mnóstwo atrakcji związanych z wykorzystaniem ptasich piór w sposób, jakiego się nie spodziewają.

 

MARZEC
ŻEGNAJ MARZANNO, ZIMOWA PANNO
Zwyczaj topienia Marzanny i chodzenia z gaikiem. Zabawy, śpiewy i tańce podczas żegnania zimy i witania wiosny. Zainspirowanie do wykonania symbolicznej pracy mówiącej o przesileniu wiosennym.

 

MARZEC/KWIECIEŃ
TRADYCJE I OBRZĘDY WIELKANOCNE
Poznanie tradycji związanych z Wielkim Postem i Wielkanocą. Omówienie symboliki związanej ze śmiercią i zmartwychwstaniem Pana Jezusa według tradycji katolickiej. Wierzenia i przesądy towarzyszące tym świętom.

 

KWIECIEŃ/MAJ
STRACHY, STRASZKI I BEBOKI W LEGENDACH ŚLĄSKICH
Baśniowe postaci chroniące i ostrzegające przed nieszczęściami i chorobami występujące na Górnym Śląsku. Inscenizacje legend z udziałem dzieci. Rozwiązywanie zagadek i krzyżówek oraz stworzenie własnej legendarnej postaci.

 

MAJ/CZERWIEC
W GOSPODARSTWIE DOMOWYM – OD RANIUSIA DO WIECZORA
Jeden dzień z życia śląskiej rodziny w dawnych czasach. Poznanie wyposażenia potrzebnego gospodyni na wsi do codziennych prac. Pomoc dzieci w pracach domowych. Doświadczenie wysiłku fizycznego w wykonywaniu niektórych czynność za pomocą własnych rąk, bez pomocy współczesnej techniki.

 

CZERWIEC
DAWNE GRY I ZABAWY ŚLĄSKIE – ANAWOBISTU I CZORNY LUD
Poznanie zabawek jakimi bawiły się dzieci w dawnych czasach. Gry i zabawy z wykorzystaniem przedmiotów codziennego użytku. Odkrywanie możliwości zastosowania rzeczy zbędnych w gospodarstwie domowym do zorganizowania wesołej zabawy.

 

CZERWIEC
NOC ŚWIĘTOJAŃSKA – NAJKRÓTSZA NOC W ROKU
Świętojańskie zabawy przy zainscenizowanej rzece. Słuchanie legend związanych z nocą kupały. Śpiewanie tematycznych piosenek i tańce przy wyjątkowym ognisku.

 

WRZESIEŃ
OD ZIARENKA DO BOCHENKA
Praca rolnika przy siewie i zbiorze płodów z pola. Poznanie podstawowych rodzajów zbóż występujących w Polsce i ich wykorzystanie w przemyśle spożywczym. Tradycje i zwyczaje dożynkowe. Rozwiązywanie rebusów i krzyżówek utrwalających poznane wiadomości.

 

PAŹDZIERNIK
KISZENIE KAPUSTY
Wykonywanie prac i różnych czynności niezbędnych do kiszenia. Poznanie walorów smakowych i zdrowotnych kiszonej kapusty i innych przetworów przygotowywanych na zimę. Różne sposoby przechowywania warzyw i owoców przez zimą, żeby do wiosny zachowały dobry smak i wartości odżywcze.

 

LISTOPAD

OD PAPROTKI DO WĘGIELKA
Górnik, to najpopularniejszy zawód na Górnym Śląsku. Doświadczanie trudów związanych z wydobywaniem węgla w kopalni. Porównanie pracy górników dawniej i dziś. Szacunek i poważanie dla górników okazywany przez dorosłych i dzieci. Poznanie przesądów związanych z górniczą pracą oraz tradycji świętowania górniczego święta.

 

GRUDZIEŃ
SPOTKANIA ZE ŚW. MIKOŁAJEM
Prawdziwa historia świętego Mikołaja – inscenizacja spotkania z tradycyjnym Mikołajem, który nie jest bohaterem disnejowskich bajek, ale świętym biskupem z Miry.
Są to specjalne zajęcia, realizowane tylko w kilku dniach przypadających koło 6 grudnia. Koordynatorzy grup przygotowują prezenty dla dzieci, aby w zainscenizowanej scenografii nastąpiło rozdanie upominków przez św. Mikołaja.

 

GRUDZIEŃ
ZWYCZAJE I TRADYCJE BOŻONARODZENIOWE
Prezentacje obrzędów przygotowujących do wieczerzy wigilijnej na Górnym Śląsku. Śpiewanie kolęd oraz inscenizacja jasełek. Wykonanie ozdoby bożonarodzeniowej lub prezentu pod choinkę dla bliskiej osoby.

 

 

PROPOZYCJE DODATKOWYCH TEMATÓW DLA UCZNIÓW KLAS IV – VIII

 

1. KUCHNIA ŚLĄSKA
Potrawy związane z porą roku i zaradnością gospodyń. Samodzielne przygotowanie wybranych potraw. Słownictwo gwarowe związane z domem, kuchnią, ogródkiem
i gospodarstwem. Zakończenie zajęć wesołym śpiewaniem i degustację przygotowanych potraw.

 

2. LUDOWE TAŃCE I PRZYŚPIEWKI ŚLĄSKIE
Prezentacja strojów codziennych i odświętnych z różnych regionów Śląska. Wybrane tańce i pieśniczki naszego regionu. Poznanie wyrażeń gwarowych pozwalających rozwiązać zagadki i podjąć działania artystyczne.

 

3. O ŚLĄSKU PO ŚLĄSKU
Spotkanie z gwarą – scenki obyczajowe, wice, szpasy i konsztiki. Czy wiersz jak jest różnica pomiędzy powiedzeniami – dostaniesz hiby a dostaniesz geszynk ? Ciekawostki i różnorodności w gwarze śląskiej.

 

Zapraszamy do zobaczenia GALERII ZDJĘĆ z naszych zajęć

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług (logowanie, zarządzanie utworzonym kontem). W każdej chwili możesz zablokować lub ograniczyć umieszczanie plików cookies (ciasteczek) w Twoim urządzeniu zmieniając ustawienia przeglądarki internetowej. Więcej informacji...

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług (logowanie, zarządzanie utworzonym kontem). W każdej chwili możesz zablokować lub ograniczyć umieszczanie plików cookies (ciasteczek) w Twoim urządzeniu zmieniając ustawienia przeglądarki internetowej.

 

25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). Strona ta nie zbiera żadnych indywidualnych danych, nie profiluje treści.

Zamknij